Els, een intelligente en hardwerkende professional, heeft ondersteuning nodig bij het structureren van haar leven en het verbeteren van haar communicatieve vaardigheden. Sh
er, een begeleider van Privézorg Amsterdam, werkt zowel persoonlijk bij Els thuis als online met haar. Deze case study laat zien hoe Privézorg Amsterdam de levenskwaliteit van Els heeft verbeterd en haar heeft geholpen om haar potentieel volledig te benutten.
De uitdaging:
Els ervaart dagelijks uitdagingen als gevolg van haar autisme. Hoewel ze over een normale intelligentie beschikt en parttime werkt bij de gemeente Zaandam, heeft ze moeite met het structureren van haar leven en het aangaan van verbindingen met anderen. Els voelt zich vaak overweldigd door veranderingen, heeft moeite met het begrijpen van sociale cues en worstelt met effectieve communicatie. Deze obstakels belemmerden haar groei op zowel persoonlijk als professioneel vlak.
De aanpak:
Privézorg Amsterdam begreep het belang van een holistische benadering bij het begeleiden van Autisme. Sher, een ervaren begeleider gespecialiseerd in autisme, ontwierp een individueel begeleidingsplan op maat, gericht op het ontwikkelen van structuur en communicatieve vaardigheden. De begeleiding vond zowel face-to-face bij Els thuis plaats als online, om tegemoet te komen aan haar behoeften en voorkeuren.
Structurering van het leven:
Sher werkte nauw samen met Els om een gestructureerd dagelijks schema te creëren dat past bij haar behoeften en doelen. Ze hielp Els bij het plannen van haar taken en activiteiten, inclusief haar werkrooster, persoonlijke verzorging, vrijetijdsbesteding en zelfzorgmomenten. Door middel van visualisatietechnieken en tools zoals kleurcodering en reminders, werd Els geholpen om grip te krijgen op haar dagelijkse routine en haar gevoel van controle te vergroten.
Het verbeteren van communicatieve vaardigheden:
Om Els te ondersteunen bij het beter leren communiceren, introduceerde Sher diverse technieken en strategieën. Ze organiseerde rollenspellen en oefensessies om sociale interacties te simuleren en Els te helpen bij het begrijpen van non-verbale signalen. Daarnaast werden ook hulpmiddelen zoals visuele ondersteuning en sociale verhalen gebruikt om Els te helpen sociale situaties beter te begrijpen en zich er comfortabeler in te voelen. Sher werkte ook aan het versterken van Els' assertiviteit, zodat ze haar behoeften beter kon uiten.
Opmerkingen